Szczegóły projektu

PARK ROWEROWY PUMTRACK


Lokalizacja

Działki nr 4664/2, 4665, 4566/3, 4666/2, 4665, 4668/1, 4668/2, 4666/4/ 4668/3, 4669/1, 4670/1, 4670/3, 4671, 4672/4, 4676/1, 4678/1, 4684/3, 4684/4, 4686/1, 4678/2, 4684/5, 4684/6, 4686/1, 4686,3, 4680, 4688, 4690/2, 4692/2, 4694/5, 4694/6. Rejon ul. Szałasowizna i ul. Łuszczaka. Teren po oczyszczalni. Zweryfikowany pozytywnie w 2020 roku.

PROJEKT NIEMOŻLIWY DO REALIZACJI /patrz zakładka weryfikacja/.

Krótki opis

Park Rekreacyjno-Rowerowy to zespół obiektów przeznaczonych dla różnych odbiorców. Wyposażenie stanową: dwa tory rowerowe Pumptrack, tor przeszkód dla rowerzystów, urządzenia dla dzieci i niepełnosprawnych.
Powstanie Parku  ma na celu stworzenie ogólnodostępnego miejsca rekreacji oraz stworzenie nowej przestrzeni miejskiej.  Opis szerszy w zał.

Opis projektu

Powstanie toru ma na celu stworzenie ogólnodostępnego miejsca rekreacji oraz stworzenie nowej przestrzeni miejskiej.  PUMPTRACKI jako rowerowe place zabaw:
– Sprzyjają budowaniu dobrych relacji społecznych,
– Angażują całe rodziny oraz ułatwiają zacieranie różnic międzypokoleniowych,
– Są miejscem spotkań i stanowią zdrowy azyl dla lokalnych społeczności,
– Wspierają promocję zdrowego trybu życia i kultury fizycznej,
– Zaprojektowane świadomie z dbałością o detale mogą pełnić rolę przestrzennych rzeźb urozmaicających krajobraz,
– Ich użytkowanie jest ciche i przyjazne dla otoczenia są areną sportową umożliwiającą organizację imprez rowerowych.
Głównym przedmiotem wniosku jest realizacja PUMPTRACKU w postaci dwóch zróżnicowanych obiektów tj. mniejszego toru "Mini Pump" przeznaczonego dla najmniejszych dzieci na odpychanych rowerkach oraz dla dzieci starszych i początkujących oraz toru "Flow Track" przeznaczonego dla  młodzieży w rożnym wieku i do organizowania zawodów . Jako uzupełnienie przewidujemy dodatkowo
Przewiduje się następujące urządzenia:
1. Tor Pumtrack duży
2.     Tor Pumtrack dla dzieci
3.     STREFĘ AKTYWNOŚCI RODZINNEJ Z MAŁYM PLACEM ZABAW ORAZ PLATFORMĄ HUŚTAWKĄ DLA WÓZKÓW INWALIDZKICH  
4. PARK STREET WORKOUT    Z URZĄDZENIEM DLA NIEPEŁNOSPRAWNYCH
5. ŚCIEŻKĘ DO JAZDY NA ROLKACH I ROWERKACH DZIECIĘCYCH  
6. ZADASZENIE JAKO STREFA ODPOCZYNKU ( przykład realizacja strefy w Łęce koło OSP)  
7. PARKING   na 20 samochodów od strony ul. Szałasowizna
8. ŚCIEŻKI I STOJAKI NA ROWERY,   ŁAWKI  
9. OGRODZENIE
10. NASADZENIA ROŚLINNOŚCI PARKOWEJ
11.    Oświetlenia
12.   Toalety
Proponujemy tory typu PUMPTRACK ziemne z nawierzchnią asfaltową ( realizacje np. Nowa Sól, Nowy Sącz.). Nawierzchnia asfaltowa, dzięki doskonałym właściwościom jezdnym jest najlepszym materiałem do budowy pumptracków i zapewnia:
– umożliwia jazdę na rowerach
– jest trwała, odporna na warunki atmosferyczne i akty wandalizmu
– ma niskie koszty utrzymania
– umożliwia korzystanie w każdych warunkach atmosferycznych
– ma estetyczny wygląd

Tor przeszkód dla dzieci to zespół urządzeń do zabawy jednocześnie wyrabiających równowagę i koncentrację oraz służących do doskonalenia techniki jazdy.. Są to urządzenia typu: równoważnia, pochylnia, piaskownica, muldy czy slalom (np. urządzenia https://edu-miasteczka.pl/rowerowy-tor-przeszkod/?
Dodatkowe wyposażenie ma zapewnić również inne możliwości relaksu, zabawy i rozszerzyć liczbę odbiorców o dzieci, jeżdżących na rolkach i osoby niepełnosprawne.
Miasto Dąbrowa Górnicza posiada parki, ale posiada słabo rozbudowaną sieć ścieżek rowerowych oraz brak infrastruktury rowerowej umożliwiającej uprawianie sportów rowerowych, które są coraz popularniejsze w Polsce. Powstaje wiele torów rowerowych, które należą do najtańszych inwestycji w infrastrukturę sportowo rekreacyjną.  Głównym celem realizacji zadania jest poprawa jakości życia mieszkańców Dąbrowy Górniczej w zakresie upowszechniania kultury fizycznej, sportu i rekreacji. W Dąbrowie Górniczej  jest duże zapotrzebowanie na urządzenia rekreacyjno-sportowe dla rolkarzy, jeżdżących na deskach  i rowerzystów. Jak dotąd nie ma w naszym mieście miejsc, w których mogliby oni rozwijać swoje pasje. Obecna oferta miasta skierowano do mieszkańców chcących uprawiać sport i sprzedawać aktywnie czas nie jest niewystarczająca. Lokalizacja toru rowerowego - Strzemieszyce zapewnia dogodne połącvzenie ze wszystkich dzielnic Dąbrowy Górniczej.

Uzasadnienie realizacji projektu

Projekt ma charakter ogólnomiejski. W Dąbrowie Górniczej nie ma dotychczas torów rowerowych. Jazda na rowerach zdobywa sobie coraz większą popularność. PUMPTRACK jest specjalnie zaprojektowanym torem przeszkód składającym się z garbów, zakrętów profilowanych oraz małych „hopek” ułożonych w takiej kolejności, by możliwe było rozpędzanie się i utrzymywanie prędkości bez konieczności pedałowania. Nabieranie prędkości możliwe jest dzięki odpowiednio wyprofilowanym przeszkodom (garbom), na których użytkownik wykonując ruchy góra-dół (tzw. pompowanie) porusza się w wybranym kierunku wykorzystując siłę ciężkości i siłę odśrodkową. Jazda na PUMPTRACKU świetnie wpisuje się w nurt sportów popularnych wśród młodzieży, których uprawianie nie wymaga monotonnych treningów, lecz jest ciągłą zabawą. Jazda na torze angażuje wszystkie grupy mięśniowe i jest niesamowicie wymagająca fizycznie. Rowerowy plac zabaw PUMPTRACK pozwala małym dzieciom w bezpieczny sposób oswoić się z rowerem na nierównościach

Poszczególne elementy kosztów, wskazane przez wnioskodawcę
Lp.Część składowaŁączny koszt
1Przygotowanie terenu200 000 zł
2Budowa dwóch torów typu Pumtrack (duży i mniejszy) z trybuną1 000 000 zł
3Bydowa torów przeszkód i ścieżek150 000 zł
4Budowa zadaszenia200 000 zł
5Budowa parkingów, stojaków, toalet200 000 zł
6Budowa ogrodzenia100 000 zł
7PARK STREET WORKOUT Z URZĄDZENIEM DLA NIEPEŁNOSPRAWNYCH80 000 zł
8nasadzenia100 000 zł
9oświetlenie50 000 zł
Łącznie: 2 080 000 zł

Projekt niemożliwy do realizacji.



W trakcie weryfikacji merytorycznej oraz analizy możliwości realizacji zadania, do urzędu wpłynęło pismo lokalnego stowarzyszenia wskazujące, iż zaproponowana przez autora lokalizacja nie spełnia wymogów bezpieczeństwa.



Z uwagi na funkcjonującą na tym obszarze do roku 2012 oczyszczalnię ścieków istnieje konieczność zlecenia odpowiednich badań środowiskowych, co może uniemożliwić realizację projektu w ciągu roku budżetowego.

Autor złożył odwołanie od weryfikacji merytoryczno-prawnej. Na
posiedzeniu w dniu 29 lipca 2021 r. Rada Budżetu Obywatelskiego
podtrzymała weryfikację Urzędu Miejskiego.