• Przejdź do menu głównego
  • Przejdź do treści
  • Mapa serwisu
Budżet Obywatelski Dąbrowa Górnicza 2022
  • Strona główna
  • Budżet ogólnomiejski
    • Aktualności
    • Zasady ogólne
    • Budżet krok po kroku
    • Harmonogram
    • Zgłaszanie projektów
    • Weryfikacja
    • Odwołania autorów
    • Głosowanie
    • Do pobrania
    • Poprzednie edycje
  • Przeglądaj projekty
  • Mapa realizacji
  • Wyniki głosowania
  • Budżet osiedlowy
  • Kontakt

  • Zaloguj

Zasady ogólne

  • Wyniki
  • Aktualności
  • Budżet ogólnomiejski
    • Zasady ogólne
    • Budżet krok po kroku
    • Harmonogram
    • Zgłaszanie projektów
    • Weryfikacja
    • Odwołania autorów
    • Głosowanie
    • Do pobrania
    • Poprzednie edycje

Zasady i tryb przeprowadzania procesu budżetu obywatelskiego

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§1
  1. Uchwała reguluje zasady i tryb przeprowadzania procesu budżetu obywatelskiego w mieście Dąbrowa Górnicza.
  2. Ilekroć w dalszej części uchwały jest mowa o:
    1. Prezydencie Miasta - należy przez to rozumieć Prezydenta Miasta Dąbrowa Górnicza,
    2. projekcie - należy przez to rozumieć propozycję zadania do realizacji złożoną w ramach budżetu obywatelskiego,
    3. autorze - należy przez to rozumieć osobę składającą projekt,
    4. osiedlu - należy przez to rozumieć osiedle określone w załączniku nr 1 do niniejszych Zasad. Osiedle, o którym mowa nie jest jednostką pomocniczą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 994 z późn. zm.),
    5. Radzie Budżetu Obywatelskiego - należy przez to rozumieć organ powołany Zarządzeniem Prezydenta Miasta w celu rozpatrywania odwołań w sprawach budżetu obywatelskiego.
  3. Kwota z budżetu miasta Dąbrowa Górnicza, której dotyczy budżet obywatelski wynosi corocznie 0,5% wydatków gminy zawartych w ostatnim przedłożonym sprawozdaniu z wykonania budżetu.
  4. (uchylony)
  5. Budżet obywatelski obejmuje następujące etapy:
    1. Akcja Edukacyjno-Informacyjna,
    2. Zgłaszanie projektów,
    3. Weryfikacja formalna i merytoryczno-prawna,
    4. Odwołania autorów projektów,
    5. Głosowanie mieszkańców na projekty,
    6. Ogłoszenie wyników głosowania,
    7. Ewaluacja i monitoring.


Rozdział II

Akcja Edukacyjno-Informacyjna

§2
  1. Akcja Edukacyjno-Informacyjna prowadzona jest przez cały rok.
  2. Akcję Edukacyjno-Informacyjną prowadzi Urząd Miejski w Dąbrowie Górniczej przy możliwie jak najszerszej współpracy z Radą Miejską, jednostkami organizacyjnymi Miasta jednostkami pomocniczymi, organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, ciałami opiniująco-doradczymi powołanymi przez Prezydenta Miasta.


Rozdział III

Zgłaszanie projektów

§3
  1. Nabór projektów w ramach budżetu obywatelskiego corocznie ogłasza Prezydent Miasta poprzez umieszczenie informacji na: stronie internetowej budżetu obywatelskiego, stronie internetowej miasta, stronie Biuletynu Informacji Publicznej.
  2. Okres zbierania projektów trwa 14 dni kalendarzowych od dnia Ogłoszenia, o którym mowa w ust. 1.
  3. Projekt może zgłosić mieszkaniec miasta.
  4. Projekt nie może zakładać wyłącznie sporządzenia planu bądź projektu przedsięwzięcia.
  5. Szacunkowa wartość zgłoszonego projektu inwestycyjnego nie może być mniejsza niż 50 000 zł, przy czym dopuszcza się możliwość zgłaszania projektów, których szacunkowa wartość jest mniejsza niż 50 000 zł, jeżeli dotyczą one projektów nieinwestycyjnych obejmujących przedsięwzięcia o charakterze prospołecznym, rekreacyjnym, sportowym oraz kulturalnym.
  6. Projekt należy złożyć za pośrednictwem formularza na dedykowanej platformie internetowej udostępnionej przez Urząd Miejski w Dąbrowie Górniczej, do której należy wprowadzić następujące dane:
    1. imię i nazwisko autora projektu,
    2. adres zamieszkania,
    3. kontakt: telefon, e-mail,
    4. tytuł projektu,
    5. krótki opis,
    6. cel oraz opis realizacji projektu wraz z projektowaniem uniwersalnym, o którym mowa w art. 2 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. 2019 poz. 1696),
    7. lokalizację projektu,
    8. informację o stanie własnościowym terenu,
    9. skan zgody podmiotu posiadającego tytuł prawny do nieruchomości - w przypadku realizacji projektu na nieruchomościach niebędących własnością Gminy Dąbrowa Górnicza lub Skarbu Państwa, co do których Prezydent Miasta jest organem reprezentującym w myśl art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity Dz. U. 2020.65 z późn. zm.) , należy do projektu dołączyć zgodę podmiotu posiadającego tytuł prawny do nieruchomości,
    10. szacunkowy koszt realizacji zadania,
    11. uzasadnienie realizacji projektu,
    12. skan listy poparcia zawierającej nazwę projektu, imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz podpisy co najmniej 2 mieszkańców popierających projekt,
    13. ewentualne uwagi.
  7. (uchylony)
  8. (uchylony)
  9. Projekty realizowane w ramach budżetu obywatelskiego muszą:
    1. dotyczyć zadań własnych gminy lub powiatu,
    2. mieścić się w ramach środków przeznaczonych na budżet obywatelski,
    3. mieć charakter ogólnomiejski, czyli obejmować swoim zasięgiem więcej niż jedno osiedle, zgodnie z wykazem stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszych Zasad oraz spełniać kryterium ogólnodostępności dla mieszkańców.
  10. Projekt powinien wskazywać:
    1. na jakie ogólnomiejskie potrzeby odpowiada projekt,
    2. zasięg efektów realizacji projektu wskazując jego ogólnomiejski charakter,
    3. znaczenie projektu dla mieszkańców gminy.
  11. Z realizacji budżetu obywatelskiego wyłączone są projekty, które:
    1. są sprzeczne z obowiązującymi przepisami prawa,
    2. są niezgodne z obowiązującymi w gminie planami i programami,
    3. niemożliwe do realizacji ze względów technicznych.
  12. (uchylony)
  13. (uchylony)


Rozdział IV

Weryfikacja formalna i merytoryczno-prawna

§4
  1. Zgłoszone projekty podlegają weryfikacji formalnej przez komórkę właściwą Urzędu Miejskiego pod względem spełnienia warunków określonych w § 3 ust. 2-6.
  2. W przypadku stwierdzenia braków, o których mowa w ust. 1 autor projektu wzywany jest do ich usunięcia w terminie 10 dni kalendarzowych od wezwania.
  3. Nieusunięcie braków formalnych w terminie, o którym mowa w ust.2 powoduje odrzucenie projektu.
  4. Po zakończeniu weryfikacji formalnej sporządza się zbiorczą informację zatwierdzoną przez Prezydenta Miasta o spełnieniu lub niespełnieniu wymogów formalnych przez zgłoszone projekty. Informację udostępnia się na stronie internetowej budżetu obywatelskiego, Biuletynie Informacji Publicznej.
  5. Projekty, które przeszły pozytywną weryfikację formalną podlegają procesowi opiniowania (weryfikacji merytoryczno-prawnej) przez właściwe komórki Urzędu Miejskiego.
  6. Przez wydanie opinii rozumie się: sporządzenie szacunkowego kosztorysu dla projektu oraz uznanie projektu za możliwy do realizacji lub niemożliwy do realizacji od strony technicznej lub prawnej wraz z uzasadnieniem i ewentualnymi rekomendacjami alternatywnego rozwiązania dla projektu.
  7. Po wydaniu opinii, o której mowa w ust. 6 sporządza się zbiorczą informację zatwierdzoną przez Prezydenta Miasta o dopuszczeniu lub niedopuszczeniu projektu do głosowania. Informację publikuje się w ciągu 60 dni od dnia zakończenia składania projektów na stronie internetowej Budżetu obywatelskiego, Biuletynie Informacji Publicznej.


Rozdział V

Odwołania autorów projektów

§5
  1. W przypadku, w którym autor projektu nie zgadza się z informacją, o której mowa w § 4 ust. 4 i 7, może złożyć odwołanie do Rady Budżetu Obywatelskiego w terminie 3 dni roboczych od publikacji informacji, której mowa w §4 ust. 4 i 7.
  2. Odwołanie składa się na adres mailowy: bo@dg.pl.
  3. Rada Budżetu Obywatelskiego rozpatruje odwołania w terminie 10 dni roboczych od momentu ogłoszenia informacji, o której mowa w § 4 ust. 4 i 7.
  4. Po rozpatrzeniu odwołań publikuje się listę projektów do głosowania, którą udostępnia się na stronie internetowej budżetu obywatelskiego, stronie internetowej miasta, w Biuletynie Informacji Publicznej oraz w Punktach Konsultacyjnych.


Rozdział VI

Głosowanie mieszkańców na projekty

§6
  1. Głosowanie mieszkańców zarządza Prezydent Miasta nie wcześniej niż 14 dni i nie później niż 30 dni od opublikowania listy projektów, o której mowa w §5 ust.4.
  2. W głosowaniu udział biorą mieszkańcy miasta.
  3. Głosowanie odbywa się elektronicznie poprzez wypełnienie formularza do głosowania dostępnego na stronie internetowej budżetu obywatelskiego.
  4. (uchylony)
  5. (uchylony)
  6. Głosowanie odbywa się w następujący sposób: każdy głosujący oddaje głos na trzy różne projekty, przyznając im od 1 do 3 punktów, przy czym 3 punkty dla projektu najwyżej ocenianego, 2 punkty dla projektu ocenianego wysoko w drugiej kolejności oraz 1 punkt dla projektu uznanego za trzeci w kolejności najwyżej ocenianych.
  7. Wyniki oblicza i opracowuje komórka właściwa Urzędu Miejskiego, kierując się następującymi zasadami:
    1. liczy liczbę oddanych głosów,
    2. liczy ilość punktów dla każdego z projektów,
    3. na podstawie przyznanych punktów tworzy się ranking projektów,
    4. na podstawie rankingu przyznaje z sumy środków o której mowa w § 1 ust. 3, środki niezbędne do realizacji projektu, w kolejności od projektu, który otrzymał największą ilość punktów, aż do wyczerpania wszystkich środków; w przypadku, w którym nie wystarcza środków na realizację kolejnego projektu na liście, zarekomendowany do realizacji uznaje się kolejny, który jest do zrealizowania w kwocie, jaka pozostała do dyspozycji,
    5. w przypadku projektów, które otrzymały tyle samo punktów, a kwota nie jest wystarczająca do realizacji dwóch projektów wybiera się ten na który głosowało więcej osób,
    6. w przypadku projektów, które otrzymały tyle samo punktów i głosów i mają takie same kwoty szacunkowe a pula środków nie jest wystarczająca do realizacji tych projektów, o realizacji jednego z projektów decyduje losowanie, które przeprowadza Rada Budżetu Obywatelskiego,
    7. jeżeli w przypadku zwycięskich projektów znajdą się zadania dotyczące tej samej lokalizacji, to za wybrane uznaje się tylko to zadanie, które otrzymało największą liczbę głosów.
  8. Z głosowania sporządza się wyniki zawierające:
    1. liczbę oddanych głosów na poszczególne projekty,
    2. liczbę zdobytych punktów przez poszczególne projekty,
    3. listę projektów zakwalifikowanych do realizacji na rok następny ze środków budżetu obywatelskiego.


Rozdział VII

Ogłoszenie wyników głosowania

§7
  1. Wyniki głosowania podaje się do publicznej wiadomości na stronie internetowej budżetu obywatelskiego, stronie internetowej miasta, stronie Biuletynu Informacji Publicznej.
  2. Projekty zakwalifikowane do realizacji zgodnie z § 6 ust. 7, 8 zostają uwzględnione w uchwale budżetowej gminy.


Rozdział VIII

Ewaluacja i monitoring

§8
  1. Realizacja projektów wybranych przez mieszkańców w ramach budżetu obywatelskiego podlega monitoringowi przez komórkę właściwą Urzędu Miejskiego.
  2. Ewaluacja procedury budżetu obywatelskiego prowadzona będzie we współpracy z mieszkańcami miasta w oparciu o zasięganie ich opinii.
  3. Opinie, o których mowa w ust.2 uzyskiwane będą podczas otwartych spotkań z mieszkańcami oraz poprzez zbieranie uwag w formie pisemnej i elektronicznej.

Dodatkowe informacje

Adres

Urząd Miejski w Dąbrowie Górniczej, Wydział Organizacji Pozarządowych i Aktywności Obywatelskiej
Centrum Aktywności Obywatelskiej, ul. Sienkiewicza 6a
41-300 Dąbrowa Górnicza

Social media

Logo FacebookFacebook otwiera się w nowym oknie

Kontakt

Telefon:
518 270 597


Adres e-mail:
bo@dg.pl


Adres www:
dg.pl

Wszystko o Budżecie

  • Zasady ogólne
  • Budżet krok po kroku
  • Harmonogram
  • Zgłaszanie projektów
  • Weryfikacja
  • Odwołania autorów
  • Głosowanie
  • Do pobrania
  • Poprzednie edycje

Polityka prywatności Polityka plików cookies Ustawienia cookies Regulamin serwisu Deklaracja dostępności Mapa serwisu

Wszelkie prawa zastrzeżone.   Realizacja: MEDIAPARK

Dbamy o Twoją prywatność

Na tej stronie wykorzystujemy pliki „cookies” (ciasteczka) tyko w celach:

Ikonka Zapewnienia prawidłowego, bezpiecznego i wygodnego funkcjonowania Platformy

Ikonka Poprawienia wydajności Platformy (cookie Analityczne)

Klikając „Akceptuję wszystkie”, wyrażasz zgodę na instalację plików „cookies” oraz przetwarzanie Twoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką prywatności i Polityką plików cookies. Klikając „Zarządzaj cookies”, możesz zmienić swoje ustawienia w zakresie plików cookies. Pamiętaj jednak – rezygnując z niektórych rodzajów cookies, możesz uniemożliwić lub utrudnić sobie korzystanie z naszego serwisu i jego funkcji.

Możesz cofnąć lub zmienić zgody w dowolnym momencie. Wystarczy, że wybierzesz „Ustawienia plików cookies” w stopce każdej z naszych podstron.

Ustawienia „cookies”

Nasza Platforma, jak większość witryn internetowych, korzysta z tzw. plików „cookies”. Niezbędne „cookies”, to „cookies” potrzebne do prawidłowego działania naszego serwisu i nie możesz z nich zrezygnować. Masz wybór odnośnie pozostałych „cookies” i możesz zdecydować czy my lub nasi partnerzy możemy z nich korzystać. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj: Polityka Prywatności i Polityka plików cookies

Ustaw poniżej swoje preferencje odnośnie „cookies”:

  • Niezbędne

    Niezbędne „cookies”, to „cookies” potrzebne do prawidłowego bezpiecznego działania naszej Platformy i naszych usług. Są one zawsze aktywne i nie możesz z nich zrezygnować.

  • Funkcyjne

    Dzięki tym „cookies” możemy zapewnić Ci różne przydatne funkcje w naszej Platformie odtwarzanie filmów poprzez YouTube.

  • Wydajnościowe (analityczne)

    Te pliki cookie umożliwiają nam zliczanie wizyt i źródeł ruchu, dzięki czemu możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej Platformy. Wszystkie informacje zbierane przez te pliki cookie są agregowane i tym samym anonimowe.